عطا گروپ طراحی و اجرای فضای باز ویلا

محوطه سازی ویلا

ریلکس کردن کنار استخر، نوشیدنی طبیعی خنک و منظره ای جذاب و با طراوت هر کس را از روزمرگی های زندگی صنعتی جدا کرده و باعث آسودگی او از دغدغه های روزمره میشود. امروزه استراحت در مکانی سرسبز که یادآور طبیعت بکر می باشد دقدقه بسیاری از افراد شده و ناخودآگاه فکر داشتن ویلایی خارج از محدوده شهری را در ذهن پر رنگ تر می کند.
هرچند باغ ویلا از فضای شهری فاصله دارد ولی می بایست از لحاظ امکانات، هم تراز ساختمان های شهری باشد از این رو باید به محوطه سازی ویلا توجه زیادی داشت. محوطه سازی ویلا وطراحی فضای سبز فقط مختص کاشت و هرس و آبیاری گیاهان نیست بلکه ایجاد فضای جذاب و جادویی برای محوطه ویلا می تواند شما را به وجد و نشاط بیاورد و تماشای این مناظر شگفت انگیز در طراحی فضای سبز شما را از روزمرگی دور می کند.
تاثیر استخر در محوطه سازی ویلا

اهمیت محوطه سازی ویلا

وظیفه محوطه سازی ویلا ایجاد فضایی جذاب برای استراحت و آرامش شما می باشد. همه افراد دوست دارند که ساعت های زیادی را به تماشای فضای سبز بپردازند تماشای محوطه های پر از گل و تزیینات زیبا به انسان حس شادابی و نشاط می بخشد و حس ارتباط با طبیعت را برای مخاطب به ارمغان می آورد و ذهن انسان را از مسائل پر دغدغه دور می سازد. طراحی باغچه ویلا یکی از مهم ترین نکاتی است که باید در هنگام ساخت ویلا یا طراحی حیاط خانه های ویلایی مورد توجه قرار گیرد. برای طراحی حیاط منزل ایرانی باغچه و حوض دو عنصر مهم و تاثیر گذار می باشند.

عامل های شاخص برای محوطه سازی ویلا

استفاده از گل های رنگارنگ و گیاهان و درخت های سر به فلک کشیده و استفاده از ترکیب های گونه های مختلف درختچه در محوطه ویلا منظره را به چشم اندازی متفاوت و ایده آل تبدیل می کند. یکی از بهترین ایده ها محوطه سازی استفاده از گلدان های رنگارنگ است.

چیدن مبلمان جذاب در درون محوطه  و استفاده از آلاچیق چوبی (پرگولا) در فضای سبز از بهترین ایده ها برای طراحی فضای سبز است همچنین می توان با طراحی یک استخر جذاب چشم انداز متفاوتی را در طراحی ویلا ایجاد نمود. استفاده از متریال هایی متفاوت مانند ترمووود یا چوب پلاست این جذابیت را چندین برابر خواهد کرد.

محوطه سازی ویلا

اهمیت مسیر ها در طراحی باغ ویلا

طراحی مسیرهای دسترسی برای محوطه بیرونی باغ از اهمیت بیشتری برخوردار هستند، در واقع اگر باغ ها را به بدن انسان تشبیه کنیم ، راه های دسترسی مانند رگ هایی هستند که باعث می شوند باغ و محوطه بیرونی آن زنده، پویا و فعال باشد. مسیرهای دسترسی در طراحی محوطه این امکان را به شما می دهند تا فضاها و مناظر بیشتری را تجربه کنید چراکه چشم اندازهایی نو و متفاوت را برای شما محیا می سازد. ایجاد یک مسیر جذاب میتواند به قدری حس کنجکاوی مخاطب را برانگیزد که از طی آن مسیر و اطلاع از انتهای آن ناگزیر نماید. به بیان دیگر طراحی مسیر باغی باعث می شود شما دلتان بخواهد روی آن قدم بزنید و به آن جایی که مسیر می خواهد برسید. در ساخت مسیر استفاده از مصالح طبیعی مثل چوب یا سنگ بر حس مثبت مخاطب تاثیر بسزایی دارد. در بعضی  موارد استفاده از سیمان شما را قادر به پیاده سازی دقیق تر یک طرح می سازد.

پلان افقی طراحی ویلا
نقشه مسیرها
مسیرسازی در ویلا با گلهای رنگی
مسیرسازی با گلها

کم بود آب ، هزینه پایین نگهداری و سرسبزی دائمی چمن مصنوعی از مهمتری عواملی است که باعث گسترش استفاده از این محصول در محوطه سازی ویلا می باشد. اگر به جلوه های طبیعی اعتقاد دارید باید برای تعریف مسیرهای دسترسی و راه هایی که در طراحی محوطه باغ در نظر گرفته اید، از چمن بهره ببرید. درغیر این صورت میتوانید از چمن مصنوعی در حاشیه مسیر سیمانی، آجری یا سنگی استفاده بنمایید.

استفاده از چمن مصنوعی در طراحی محوطه و مسیرها

کم بود آب ، هزینه پایین نگهداری و سرسبزی دائمی چمن مصنوعی از مهمتری عواملی است که باعث گسترش استفاده از این محصول در محوطه سازی ویلا می باشد. اگر به جلوه های طبیعی اعتقاد دارید باید برای تعریف مسیرهای دسترسی و راه هایی که در طراحی محوطه باغ در نظر گرفته اید، از چمن بهره ببرید. درغیر این صورت میتوانید از چمن مصنوعی در حاشیه مسیر سیمانی، آجری یا سنگی استفاده بنمایید.

نورپردازی ویلا

اهمیت و دیده شدنِ نورپردازی فضای باز مهم است، اما مهم تر از آن ایجاد محیطی است که شما را تحریک کند در محوطه بیرونی خانه تان ساعاتی را سپری کنید. نورپردازی باید محدوده بزرگی را پوشش دهد. برای طراحی نورپردازی محوطه‌ و نورپردازی نما نمیتوان یک قاعده و قانون کلی در نظر گرفت. مسلماً نوع محوطه سازی ویلا  تاثیر بسزایی در سبک نورپردازی نمای ساختمان ویلا و فضای سبز آن دارد.

در نورپردازی محوطه ویلا باید هر دو جنبه کاربردی بودن و زیبایی لحاظ شود. همچنین از ایجاد مزاحمت نوری برای همسایگان پرهیز شود و با توجه به کاربری محیط میزان نور لازم تأمین گردد. برای طراحی نور محیط ویلا و فضای سبز قسمتهای زیر مورد توجه بیشتری قرار میگیرند :

  • درختان و گیاهان
  • مسیرها
  • استخر یا آبنما
  • قسمت مبلمان ،آلاچیق یا پرگولا
پوستر نورپردازی برای محوطه سازی ویلا

نکات اصلی در طراحی باغ ویلا در یک نگاه

مسیر سازی
67%
نور پردازی
86%
تنوع گیاهی
80%
استفاده از مصنوعات
88%

دیدگاهتان را بنویسید